Uusi trendi kirjallisuuden alalla: joukkokustannus
Kirjallisuudella on Suomessa isot markkinat. Vuonna 2016 kirjallisuuden nettomyynti oli lähes 240 miljoonaa euroa, josta painetun kirjallisuuden osuus oli peräti 215,7 miljoonaa euroa. Vaikka perinteiset kustantamot ovat yhä merkittävin väylä saada kirja markkinoille, on näiden rinnalle noussut erilaisia vaihtoehtoja. Omakustannekirjailijoiden määrä on kasvanut samalla kun painotekniikat ovat kehittyneet. Myös e-kirjoja julkaistaan yhä enemmän – niiden ehdoton etu on kaikille saatavissa oleva julkaisukanava eli internet ja painokustannusten puuttumisesta säästyvä raha. Perinteiset kirjakustantamot ottavat vain hyvin pienen prosentit lähetetyistä käsikirjoituksista julkaistavaksi. Moni kirjailija päätyy siis joko omakustanteen tekemiseen tai palvelukustanteeseen. Näiden lisäksi joukkorahoitettu kirjallisuus on nousemassa ilmiöksi. Pohjimmiltaan joukkokustanne muistuttaa omakustannetta, mutta kirjailijan itsensä sijaan teoksen painatukseen ja muihin kuluihin kerätään varoja joukkorahoitusalustojen kautta. Joukkorahoitus on erityisesti kulttuurin harrastajien suosiossa, joten on luontevaa, että kirjailijatkin ovat ottaneet palvelut omikseen.
Kirjailijalta vaaditaan monia taitoja
Kustantamot saavat vuosittain valtavasti käsikirjoituksia, joista suurin osa ei johda kustannussopimuksen solmimiseen. joukkorahoituksella voi kustantaa kirjailijan unelman . Näin kävi oululaiselle Katja Törmäselle, jonka Kevääntekijät-kirjaa varten kerättiin pari tuhatta dollaria Indiegogo-joukkorahoitusalustan kautta. Indiegogon lisäksi esimerkiksi kotimainen Mesenaatti.me-palvelu on väylä, jonka kautta voi kerätä varoja vaikka juuri kirjojen julkaisua varten. Parhaiten rahankeräyksessä tuntuvat onnistuvan tiedekirjat, valokuvataide ja printtijulkaisut, joiden painaminen on kallista. Kaunokirjallisuus sen sijaan on vaikeuksissa myös joukkorahoituspalveluissa. Runot ja romaanit julkaistaan yhä pääsääntöisesti joko kustannussopimukset solmimalla tai omakustanteina. Joukkokustannusprojektit vaativat kirjailijoilta muutakin kuin taitoa kirjoittaa hyvä kirja. Tuntemattoman tai aloittelevan kirjailijan on vaikea saada sanaa leviämään, jotta kirjalle löytyisi rahoittajia. Juhlivathan Suomenkin ostetuimpien kirjojen listoilla vuodesta toiseen samat nimet. Joukkorahoitusprojekteissa kirjailijan tulee myös osata ottaa markkinoijan rooli sekä osta tuottaa kiinnostavaa ja erottuvaa materiaalia, jolla herättää potentiaalisten maksajien huomio. Tulevaa kirjaa varten voi esimerkiksi luoda videoita tai muuta materiaalia, joilla saa lisää julkisuutta sekä teokselle että tekijälle.
Miten joukkokustannus käytännössä toimii?
Olet ehkä haaveillut kirjan kirjoittamisesta ja ennen kaikkea julkaisusta jo pitkään? Yhteydenotot kustantamoihin eivät ole tuottaneet toivottua tulosta, ja omakustanteen hinta näyttäisi kohoavan liian korkeaksi? Joukkokustanne on varteenotettava vaihtoehto erityisesti silloin, jos kirjailija tai teos on saanut ennakkoon huomiota. Täysin tuntematon nimi ei vedä rahoittajia puoleensa. Kirjailijan tulisi siis jaksaa panostaa markkinointiin eri verkostoissa, jotta sana kirjasta ja joukkorahoitusprojektista leviäisi. Onko kirjan idea niin erikoinen tai houkutteleva, että ihmiset ovat oikeasti valmiita maksamaan siitä? Mitä rahoittajat saavat vastineeksi rahoituksestaan? Selvitä huolella, mitä kirjan kustantaminen tulee maksamaan ja ota huomioon myös yllättävät kulut. Näin tavoitesumman saa asetettua suurin piirtein oikeisiin uomiin. Summaa ei välttämättä saa kerättyä kokonaan, joten pelkästään joukkorahoituspalvelun tuomien rahojen varaan ei kannata heittäytyä. Myös rahankeräyslain kiemuroihin on syytä tutustua ennen projektia. Kerro projektin etenemisestä avoimesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Parhaimmillaan joukkokustannus on iloinen ja yhteisöllinen tempaus, joka tuottaa iloa sekä kirjailijalle että muille osallistujille.