Kuinka lähestyä kustantajaa?
Onko sinunkin haaveesi olla kirjailija? Tuntuuko, että omassa elämässä olisi ainesta tarinaksi tai tiedätkö kiinnostavasta elämänkohtalosta, jonka haluaisit jakaa muillekin? Kirjoja julkaistaan enemmän kuin koskaan. Isojen kustantamoiden rinnalle on tullut monia pienempiä julkaisijoita, jotka etsivät uusia kirjailijoita listoilleen. Tavallisten kirjojen rinnalle ovat tulleet myös äänikirjat, joita kuunnellaan kaikkialla. Tämä aika on sinun, joka haluat ryhtyä kirjailijaksi!
Ideasta toteutukseen
Jos suunnittelet oman kirjan julkaisemista, tarvitaan tietysti itse kirja. Romaanin tai muun kaunokirjallisen teoksen kirjailija yleensä haluaa kirjoittaa valmiiksi, ennen kuin antaa sen eteenpäin luettavaksi. Tällöin erilaisista kirjoittajaryhmistä voi olla hyötyä tekstin saattamisessa parhaaseen mahdolliseen kuntoon ennen kustantajalle lähettämistä. Jotkut käyvät myös kirjoituskursseilla, joissa on mahdollista saada palautetta ja kehittää omaa kirjoitustaan. Sama pätee omaelämäkertoihin. Moni harrastaja haluaa joka tapauksessa saada oman kirjan julkaistuksi. Tämä onnistuu omakustanteena. Painattamisen voi tällöin tehdä omilla säästöillä tai jos omat varat eivät riitä, Hae vaikka lainaa ja toteuta haaveesi sitä kautta. Kirjastot ovat kiinnostuneita myös omakustanteista ja voit saada painokulut takaisin myymällä irtokappaleita eri tahoille.
Tietokirjoille riittää kysyntää
Jos olet jonkun alan ammattilainen, suunnitelmissasi on ehkä tietokirja. Viime vuosina populaaritiede eli helppolukuiset tietokirjat ovatkin olleet myyntilistojen kärjessä. Miten päästä siinä alkuun? Tietokirjojen kustantajalle ole tapana lähettää koko kirjaa. Riittää, että aihe on mielenkiintoinen, se on esitelty myyvästi ja esimerkiksi sisällysluettelo ja eri lukujen sisältö on esitelty. Tämä voi riittää myynnin alkuvaiheessa. Jos kustantaja on kiinnostunut kirjasta, hän voi pyytää lisää tekstiä aiheesta. Ennen pitkää tehdään yleensä ennakkosopimus, jossa maksetaan kirjan loppuun saattamista varten osamaksu.
Oma näkökulma
Kaikessa kustannustoiminnassa on otettava huomioon se, onko aihe lukijoista eli kirjan mahdollisista ostajista mielenkiintoinen. Onko juuri sinulla jotain erityistä annettavaa kirjoittamallesi aiheelle? Jos itse olet innostunut aiheestasi, olet valmis kehittämään tekstiäsi ja tekemään pyydettyjä korjauksia, todennäköisesti löydät myös kustantajan kirjallesi. Kun kirja on julkaistu, innostusta tarvitaan myös markkinointia varten. Perusta oma Youtube-kanava, ole läsnä eri somekanavissa ja anna ihmisten oppia tuntemaan juuri sinut kirjailijana. Ennen pitkää sinulla on oma yleisö, joka jo odottaa uutta kirjaasi.